Bokrecension – Resenären & Banemannen av Tommy Gustafsson

Titel: Resenären & Banemannen

Författare: Tommy Gustafsson

Utgiven: 2021

Förlag: Fantasiförlaget

ISBN: 978-91-986-0210-4

Baksidestext: Livet i den alltför gemytliga staden Bolgat går gamle Graldek på nerverna. Allting förändras när han hittar en nedkyld och medvetslös ung man i ett buskage. Kan Ric, som förlorat minnet, vara Resenären som enligt legenden kan få gudarna att återvända till Nandoria? Vem är i så fall Banemannen som också nämns i profetian? Och hur ska Graldek kunna skydda Ric från honom? Följ med Graldek i jakten på gudarna och Ric i sökandet efter en egen identitet.

Om man gillar fantasy och känner sig hemma i den världen, finns det stor sannolikhet att man kommer att känna sig hemma i den här boken. Många av de klassiska fantasyelementen finns med – trollkarlar, medeltida feodalsystem, mantlar, förbannelser, besvärjelser och så vidare. Men det som kanske sticker ut lite är att hjälten i boken är rätt så långt ifrån stereotypen av hur man tänker sig en hjälte. För det första vet han inte själv vem han är. Han vet inte heller riktigt hur han ska bete sig i den här världen. Man skulle nästan kunna tro att han kom från en annan värld. Han är klumpig och tafatt, men har en fantastisk överlevnadsinstinkt och det är den som gör honom så intressant. Karaktärerna runt om honom är också väldigt intressanta. Den grupp av äldre magiker som ska beskydda honom beter sig som man tänker sig ett gammalt par. De är grälsjuka och gör allt för att reta upp varandra. Vilket faktiskt känns befriande normalt. Det blir lätt så uppstyltat och seriöst med män som har några hundra år på nacken. Det här känns väldigt realistiskt (och lite kul). Tro för den skull inte att det handlar om en humorbok. Det finns ett allvar i berättelsen och när man tycker att man förstår budskapet, tar boken en totalt oväntad vändning och vänder upp och ner på allt. För att vara en debutant skriver Tommy Gustafsson fantastiskt bra, med bra flyt och variation i språket! Jag rekommenderar den varmt!

Du kan läsa mer om boken på Fantasiförlagets hemsida, där du även kan köpa boken. Den finns också att köpa på internetbokhandlarna, t ex Adlibris och Bokus.

Betyg: 5 av 7 ugglor

Det här inlägget postades i Bokrecensioner, Fantastik, Svensk fantastik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.