Bokrecension – Skärvor av ett brustet sinne av Mattias Kuldkepp

Titel: Skärvor av ett brustet sinne (Del 2 i serien Sönderfallets symfoni)

Författare: Mattias Kuldkepp

Utgiven: 2020

Förlag: Ragnarök Förlag

ISBN: 978-91-984-9786-1

Baksidestext: Vakna drömmare! Vakna! Demonerna har funnit sin väg in till Lyraak. Ur portalen vid Ymsellion strömmar de in i det alviska riket och ingenting tycks kunna stoppa dem. I glittrande Yion förbereder sig försvararna för drabbning, men i murens skugga utkämpas fler strider än en. Där vandrar en speleman som försöker förstå sig själv, en kvinna som tänker hämnas sin familj, en ung man som drömmer om frihet, en alv som slåss för sitt folk och en krigare som vill hjälpa en vän. I en värld full av mörker löper de risken att snava över det som gömts i seklernas damm och somliga hemligheter var aldrig menade att avslöjas.

Skärvor av ett brustet sinne är fortsättningen på Skärvor av en brusten värld i den episka fantasytrilogin Sönderfallets symfoni. Jag måste erkänna att jag var lite nervös inför denna bok. Jag älskade verkligen den första delen, det är faktiskt en av de bästa fantasyböcker jag någonsin läst (recensionen av den hittar du här). Inte var det väl möjligt att författaren skulle kunna skriva ytterligare en bok som var lika bra. Nu, efter att fullkomligt ha slukat de 700 sidorna är jag inte besviken. Mattias Kuldkepp har gjort det igen! Berättelsen i sig är helt fantastiskt och det var svårt att lägga boken ifrån sig. En riktig bladvändare! Karaktärerna är färgstarka personligheter utan like som man kommer nära inpå och man får en otrolig empati med dem. De känns inte stereotypa, vilket man tyvärr ofta ser inom just fantasy. Här får kvinnorna var riktiga hårdingar, men ändå behålla sina kvinnliga sidor. Scenen, den fascinerande värld som författaren skapat är, såvitt jag vet, unik i sig. En söndersliten värld som svävar i universum, fördelad på skivor av land. Men det som framförallt fångar mig är det vackra språk författaren bemästrar. Det är en ren fröjd att läsa! Hela berättelsen känns väl genomtänkt och en del frågor som uppstod när jag läste första delen får här sin förklaring, samtidigt som nya frågor uppstår. Jag kan knappt vänta på att sista delen kommer!

Betyg: 7 av 7 ugglor

Du kan läsa mer om författaren på hans hemsida. Böckerna kan du köpa hos bland annat Fantastikbokklubben, Adlibris och Bokus.

Det här inlägget postades i Bokrecensioner, Fantastik, Svensk fantastik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.