Bokrecension – Flickan från Terra av Cornelia Johansson

Titel: Flickan från Terra

Författare: Cornelia Johansson

Utgiven: 2020

Förlag: Fafner Förlag

ISBN: 978-91-888-6139-9

Baksidestext: Priya är arkeolog. Med sitt team besöker hon fjärran planeter och undersöker ruinerna från försvunna civilisationer. Under en utgrävning hittar Priya något häpnadsväckande, koordinaterna till människornas förlorade hemvärld. Nu kan hon bli den första människan på 50000 år som sätter sin fot på Terra. Men resan dit blir oändligt mycket farligare än hon tänkt, och väl där hittar de något helt oväntat. En flicka. Flickan från Terra är en science fiction roman med färgstarka karaktärer, svekfulla intriger och mysterier som sträcker sig genom tiden.

Som brukligt är i science fiction-romaner vimlar det av begrepp och uttryck som inte säger mig ett enda dugg. Men det blir aldrig störande, eftersom själva berättelsen är så innehållsrik och spännande att man inte behöver grotta ner sig i hur warp-teknik egentligen fungerar. De gånger det är relevant har författaren på ett lättbegripligt sätt förklarat vad som försiggår. Flickan från Terra är en färgstark berättelse med högt tempo och spännande intriger. Trots att få av karaktärerna är mänskliga, är det lätt att föreställa sig besättningen på rymdskeppet Nesoi. Alltifrån den glamorösa realitystjärnan, till araknoiden som sköter om motorerna. Genomgående är kvinnorna starka och självständiga, och författaren får plus i kanten för att ändå framställa dem som just kvinnliga, och inte förklädda män.

Betyg: 5 av 7 ugglor

Det här inlägget postades i Bokrecensioner, Fantastik, Svensk fantastik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.