Bokrecension – Bortförda av Oskar Källner och Karl Johnsson

Titel: Bortförda (del 1 i serien Imperiets arvingar)

Författare: Oskar Källner

Illustratör: Karl Johnsson

Utgiven: 2020

Förlag: Rabén&Sjögren

ISBN: 978-91-297-1988-8

Baksidestext: Alice och Elias bor med sina föräldrar i ett villaområde utanför Uppsala. En kväll försvinner mamma, och pappa blir tagen av polisen, misstänkt för att vara inblandad. Alice och Elias beger sig ut i Lunsenskogen för att leta efter mamma, men de hittar någonting helt annat. För där befinner sig även Brock, en azkalor från rymdskeppet Stillheten, på jakt efter en förlorad besättningsman. Det ska snart visa sig att Brock och syskonen har en gemensam fiende …

Bortförda är den första delen i science-fiction-serien Imperiets arvingar. Ett rymdepos som rymmer både färgsprakande underverk och dunkla mysterier, fartfyllda äventyr och skrämmande möten med det okända.

Det här är ett riktigt häftigt äventyr för åldern 9-12 år, men jag skulle vilja påstå att den passar för alla som gillar rymdskepp och intergalaktisk spänning! Det är ett härligt tempo i boken, och kapitlen är lagom långa för den som just börjat läsa själv. Varje kapitel innehåller vändningar som gör att man bara måste vända blad och läsa ett till. Det är många karaktärer som presenteras, men det känns aldrig svårt att hålla isär dem. De har var och en väldigt tydliga karaktärsdrag och Karl Johnssons illustrationer gör att det är lätt att få en tydlig bild av dem. Oskar Källners språk är tydligt, och en av de saker jag uppskattar är att han inte förenklar för mycket. En del av läsandet handlar ju om att bygga upp ordförråd och förståelse, och i de fall han använder lite ovanliga begrepp ser han till att det ändå är lätt att förstå vad han menar.

Jag tror att den här serien kommer att bli en stor succé, och jag ser fram emot att läsa del 2 i serien, som släpptes samtidigt som bok 1. Om jag förstått saken rätt kommer nästa del redan till hösten.

Betyg: 6 av 7 ugglor

Du kan köpa boken hos de flesta nätbokhandlare, som t ex Adlibris eller Bokus. Läs mer om Oskar Källner här. Läs mer om Karl Johnsson här.

Det här inlägget postades i Bokrecensioner, Svensk fantastik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.