Bokrecension – Larona av Karolina Bjällerstedt Mickos

Titel: Larona. Till Esperani. Andra boken.

Författare: Karolina Bjällerstedt Mickos

Utgiven: 2019

Förlag: Fafner Förlag

ISBN: 978-91-885-1199-7

Baksidestext: Det är dags för årliga förhandlingar mellan Storriket och Enhetliga Kejsardömet, parter i ett krig som aldrig tycks ta slut. I händelsernas centrum finns Larona som fästmö till prins Rostal av Storriket. Krigslyckan verkar vända uppåt när det viktiga Norrstad återerövras ur fiendens hand. Men vem har egentligen tagit makten i Norrstad? Och vem är den mystiske betjänten som så snabbt fått Kungens förtroende?

Från sin uppsatta position ser Larona att både Storriket och den kungliga familjen håller på att falla samman. Hon dras in i en sammansvärjning som inte bara hotar att stjälpa den uråldriga maktbalansen utan också avslöja vem hon egentligen är.

Larona är på ett vis en slags fristående fortsättning på Mantor, den första boken i serien Till Esperani. Många av karaktärerna är bekanta, men perspektivet ett helt annat än i första boken. Det finns dock en röd tråd som håller dem samman, så det är ingen tvekan om att de hänger ihop. Om den första boken kretsade mycket kring livsåskådning och religiositet, har denna mer politiska frågor i fokus. Makt, ära och klasstillhörighet är frågor som ställs på sin spets när Larona börjar ifrågasätta sin roll i det hela.

Den svävande, poetiska tonen jag upplevde i Mantor är inte lika tydlig i denna bok, men det gör den inte alls sämre. Här har det ersatts av mer allvar, vilket inte är konstigt när ett uråldrigt krig, som ingen verkar vilja avsluta, spelar en så viktig roll. Larona är spännande och håller ett tempo som gör att den är svår att lägga ifrån sig. Den rekommenderas varmt!

Du kan läsa mer om böckerna och författaren på förlaget Fafners hemsida

Larona och de andra böckerna i serien hittar du bland annat på Adlibris och Bokus.

Betyg: 5 av 7 ugglor.