Bokrecension – Bergtagna av Frida Arwen Rosesund

Titel: Bergtagna

Författare: Frida Arwen Rosesund

Förlag: Mörkersdottir förlag

ISBN: 978-91-759-9116-0

Format: EBok

Om boken:
Unga män och barn försvinner i de norrländska skogarna, en man hålls instängd av sin fru i källaren, ett äktenskap är på upphällningen och en flicka kommer tillbaka, en flicka som har blivit vuxen i sinnet och bär på hämnd i sitt bröst.

Bergtagna är en ombearbetning av författarens roman Förvriden som kom ut 2009.

Den här boken en är fascinerande kombination av modern tid och gammal folktro. Den utspelar sig i ett norrländskt samhälle i nutid. Människorna är vanliga, normala. Eller är de egentligen det? Författaren lyckas komma innanför skinnet på sina karaktärer och gestaltar deras personligheter på ett makalöst sätt. Det är de små detaljerna som Frida Arwen Rosesund är så fantastiskt bra på att beskriva. Till synes obetydliga saker, som var för sig inte säger så mycket, men som tillsammans målar upp en mycket tydlig bild av karaktärerna. Interaktionerna mellan karaktärerna driver berättelsen till stor del och jag har svårt att sluta läsa.

Skogen och de väsen som dväljs där är ständigt närvarande i berättelsen och jag blir som läsare både nyfiken och ibland samtidigt lite äcklad. Även här håller gestaltningen hög klass, jag känner nästan doften av mossan och hör vindens sus i trädkronorna längst in i den mörka delen av skogen. Dit man inte bör gå om man vill komma därifrån med kropp och själ intakt. Lyssnar man riktigt noga kan man höra ett flickskratt och ana en vitklädd varelse som försvinner mellan stenar och trädstammar …

Jag kan varmt rekommendera denna bok för dig som gillar nordisk folktro, men kanske inte enbart i historiska berättelser.

Betyg: 5 av 7 ugglor

Du kan köpa eBoken från Adlibris, Bokus och andra som säljer eBöcker.