Bokrecension – Bakom väggens dörrar av Kristina Suomela Björklund

Titel: Bakom väggens dörrar

Författare: Kristina Suomela Björklund

Förlag: Miramir Verlag, utgiven i Sverige av Whip Media

ISBN: 978-91-888-1330-5

Baksidestext: Knackningar i väggarna, fotsteg och fnitter i barndomsrummet. Spår efter blöta barnfötter över golven i stugan och någon som verkar vilja se henne död.

Tindra återvänder till stugan hon tillbringat somrarna i som barn. I sjön utanför stugan drunknade hennes tvillingsyster när de var fyra år. Men vad var det egentligen som hände? Och vem eller vad är det som rör sig i väggarna?

I stugorna runt sjön Råtjärn, en sommaridyll ur en besökares ögon, har det skett saker som ingen vill tala om. Mörka hemligheter och mystiska dödsfall.

Bakom väggens dörrar är en fristående uppföljare till Karne – Skriet från häxberget. Den tar vid en tid efter att den föregående boken slutar. Böckerna hänger inte ihop berättelsemässigt, men man känner igen persongalleriet från den förra. Tindra arbetar på det förlag som var centralt i Karne och är god vän med Märit, som vi också träffade på i den boken. Tindra har tagit lite ”time out” och begett sig till den gamla stuga hon tillbringade somrarna i som barn. Den ses om av paret Oskar och Lovisa som är något slags avlägsna släktingar. Tindra har inte varit många dagar i stugan när hon börjar drömma märkliga drömmar. Men det stannar inte vid det, det börjar hända saker även på dagtid och ibland är hon inte säker på om hon drömmer eller är vaken. Samtidigt börjar det hända märkliga saker i den lilla byn runt sjön. Ett mord sker och nattetid ses invånarna smyga omkring i dunkla ärenden. Tindra lyckas spåra en händelse långt tillbaka i tiden som kan ha ett samband med det som nu sker. Till sin hjälp har hon den unge polisen Simon. Det som händer tycks kopplat till tvillingar, och när Märit kommer på besök till stugan med sina nyfödda tvillingar, ställs allting på sin spets …

Om du gillar spänning, skräck, nostalgi och en gnutta romans är det här definitivt boken för dig! Det är en riktig bladvändare och är spännande från början till slut. Det finns en krypande otäckhet genom hela berättelsen och man sitter på helspänn över vad som ska hända härnäst. Kristina Suomela Björklund har vävt ihop berättelserna i boken med suverän precision och det är verkligen inte förrän på slutet som man förstår hur det faktiskt hänger ihop. Karaktärerna har djup och det är vackra naturscenerier som målas upp. Gestaltningen är så bra att man faktiskt upplever det som om man sitter i stugan och känner hur nackhåren reser sig …

Betyg: 6 av 7 ugglor

Du kan köpa boken hos Fantastikbokklubben, Adlibris, Bokus samt hos andra ställen som säljer böcker.

Vill du läsa mer om och av författaren tycker jag att du ska göra ett besök på Miramir Verlags hemsida eller på Kristinas facebooksida