Bokrecension – Drakmysteriet i Ekalmia av Pernilla Lindgren

Titel: Drakmysteriet i Ekalmia

Författare: Pernilla Lindgren

Förlag: Pernilla Lindgren

Format: e-bok

ISBN: 978-91-984-1900-9

Om boken:  Två klasser i femman bestämmer sig för att de ska ha ett lajv. Vad de inte vet är att lajvet kommer att bli levande, på riktigt. I samma stund som invigningen är över står skolbarnen som i ett trollslag i en medeltida borg där svärden är vassa och drakarna flyger över himlavalvet. Samtidigt som leken plötsligt handlar om liv och död finns vardagsbråken kvar. Vem är egentligen den bästa härskaren, varför struntar lärarna i att lyssna på hjälpropen och kan man egentligen lita på ett troll?

Drakmysteriet i Ekalmia är första delen i serien Fantastiska klassresor där läsaren får följa med på ett hisnande äventyr i en fantasyvärld. Pernilla Lindgren målar upp ett härligt persongalleri med trovärdiga (och inte så lite truliga) pre-tonåringar. Mer eller mindre frivilligt har de samlats på skolan en helg för att delta i ett lajvspel. Men redan vid invigningen händer något och eleverna finner sig förflyttade till en parallellvärld där mycket är likt den verkliga värld de kommer ifrån. Vänskapen, men även fiendeskapen mellan klasskamraterna sätts på prövning och de tvingas hitta nya sätt att försöka samarbeta för att lösa den knipa de hamnat i och för att försöka ta sig hem igen.

Det här var en riktigt trevlig och spännande berättelse som passar för den äldre mellanåldern och uppåt. Det är lätt att hänga med i språket, och det märks att Pernilla Lindgren är väl bevandrad i skolans värld och karaktärernas åldersgrupp för hon har koll på språk och beteende som är typiskt för åldern. Det gör hela berättelsen trovärdig, utan att kännas krystad och tillgjord. Äventyret som karaktärerna upplever är välgenomtänkt och precis lagom avancerat för att yngre läsare ska kunna hänga med. Det är spännande varelser som skoleleverna träffar på i Ekalmia och det är roligt att se att gammal folktro får ta plats i berättelsen.

Jag ser verkligen fram att få läsa mer om denna värld. Du kan läsa mer om författaren på hemsidan perny.se eller på Facebook

Du kan köpa e-boken på Adlibris eller Bokus.

Betyg: 6 av 7 ugglor