Bokrecension – Ur askan av Gallus – Eva Holmquist

Titel: Ur askan ur Gallus

Författare: Eva Holmquist

Förlag: Ordspira Förlag

Format: e-bok

ISBN: 978-91-883-8118-7

Om boken:  Konflikterna i Gallus har lämnat delar av landet i ruiner. Matilda, rövarpojken Sticke och kapten Fidesko har lyckats ta reda på vilka som ligger bakom kriget, nu måste de finna ett sätt att avslöja dem. Men så blir en av deras vänner fängslad för högförräderi och situationen verkar hopplös. Kan de rädda sin vän och få slut på striderna innan det är för sent?

Ur askan av Gallus är den tredje och avslutande delen om Gallus-riket. Gallus är en värld som styrs av fågelvarelser, som på grund av storhetsvansinne och ha-begär har förtryckt alla andra folk och väsen som bor i världen. Men det finns grupper som inte accepterar förtrycket och när missnöjet jäser lite varstans, passar en grupp på att intrigera och ställa olika varelser mot varandra. Matilda, som råkat hamna i världen genom drömvandring, ser hur illa det är ställt, och tillsammans med sina nyfunna vänner, gör hon allt som står i hennes makt för att ställa allt tillrätta.

Det är en spännande och intressant berättelse, som passar så väl unga som vuxna läsare. Viktiga frågor tas upp och ställs på sin spets. Jag tror att det kan vara bra att ha dessa böcker som diskussionsgrund för vad det är som pågår i vår värld. Gallus-världen är väl uppbyggd av författaren, och även om mycket har likheter med vår verklighet, är det tillräckligt mycket intressanta element närvarande för att man ska få lust att utforska världen ytterligare. Slutet känns ganska öppet, så förhoppningsvis kanske läsaren får återvända tillsammans med Matilda och besöka Fidesko, Lanka, Sticke, Viacka, Tekel och alla de andra.

Du kan läsa mer om Eva Holmquist och hennes böcker på Facebook och på Ordspira förlags hemsida

Du kan hitta boken på bland annat Adlibris och Bokus

Betyg: 5 av 7 ugglor