Bokrecension – Stockholmspesten av Sofia Albertsson

Titel: Stockholmspesten

Författare: Sofia Albertsson

Förlag: Swedish Zombie

Format: E-bok

ISBN: 978-91-88185-48-8

Om boken: Stockholm plågas av ständiga strömavbrott, vattnet har surnat och lokaltrafiken är utslagen. Det ryktas om att något finns nere i tunnelbanesystemets svarta gångar som sträcker sig under hela staden, och i jorden under stockholmarnas fötter gror något fruktansvärt. Det ryktas om en smitta som har börjat infektera människorna. Om nätterna sänder en okänd radiostation kodade meddelanden. I ett surrealistiskt rum i berget under Södersjukhuset fraktar mystiska väsen hundratals döda människor – de ska få ett nytt syfte i Stockholm. Långsamt börjar staden förlora sitt grepp om en vardag som blir allt mer skrämmande och mardrömslik. Elin, Martin och Annelie hör till de tusentals som bestämmer sig för att stanna kvar i den angripna staden, ett beslut de flesta kommer att ångra innan vintern är över.

För den som gillar att frossa i äckel är den här boken ett riktigt smörgåsbord. Efter nästan 30 år inom akutsjukvården är jag tålig för det mesta, men jag får erkänna att jag inte riktigt ville läsa boken samtidigt som jag åt.

Själva berättelsen då? Det är en väldigt intressant idé med en psykologiskt krypande olustkänsla. Något är väldigt fel, men invånarna i Stockholm köper läget ganska bra. Att vattnet är otjänligt och luktar surt och att det växer ut långa vita trådar ur näsan på nätterna blir snart ett normalläge. Likaså att elnät och infrastruktur fungerar lite som det vill. Så länge det finns mineralvatten, våtservetter och taxibilar finns ingen anledning att fly fältet till andra delar av landet som inte drabbats, eller hur? Jag gillar verkligen hur författaren gestaltat den förmåga till anpassning som människan har, samt den tilltro till myndigheterna som finns. ”Någon kommer att fixa det här, det måste de ju”, typ. Vad som däremot drar ner mitt omdöme lite är att det är alldeles för mycket trådar som inte nystas upp. Jag har tusen frågor när jag läst ut boken, och jag hoppas verkligen att det kommer en uppföljare, för det känns inte riktigt schysst att inte förklara hur allt hänger ihop.

Sammanfattningsvis är det en välskriven bok, med intressanta karaktärer och målande miljöbeskrivningar. Stämningen är krypande otäck och får nackhåren att resa sig lite grann. Jag ser verkligen fram emot att få läsa mer av författaren framöver!

Betyg: 5 av 7 ugglor.

Du kan köpa boken på bland annat Adlibris och Bokus.

Det här inlägget postades i Bokrecensioner, Fantastik, Svensk fantastik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.