Recension – Luna Olympia av Ulrika Fjellborg

Titel: Luna Olympia

Författare: Ulrika Fjellborg

Förlag: Fafner Förlag

ISBN: 978-91-88861-05-4

Baksidestext:

Chris är en klon, skapad ur en fulländad genpool. Han sänds till federationens huvudstad, den enorma rymdstationen Tellus, för att arbeta inom politiken. På vägen träffar han Rebecca från Perth. Hon är prisjägaren som hela den undre världen fruktar. Nu har hon ställt in siktet på det farligaste villebrådet av dem alla, piratkungen Dawn. Men han kommer inte att ge sig utan strid, vilket passar Rebecca utmärkt. Hon vill döda honom med sina bara händer.

Snart är Chris indragen i en malström av intriger och tvingas kämpa, inte bara för sitt eget liv, utan för hela federationens framtid.

Luna Olympia är en science fiction med snabbkäftade prisjägare, svampknarkarnde smugglare, ilskna cyborgs och enorma explosioner.

Det här är nog en av de häftigaste böckerna jag läst på länge! Ulrika Fjellborg har ett underbart språk som är lätt att ta till sig, trots att hon svänger sig med termer och begrepp som jag inte alltid känner till. Men det stör inte det minsta att jag inte är insatt i den avancerade tekniken i rymdskepp och androider. Handlingen är tillräckligt charmig och tilldragande för att jag ska svälja allt. Det känns som om hon vet vad hon pratar om och allt känns trovärdigt och emellanåt är det nagelbitarspänning på hög nivå! Det finns en humoristisk ton i hela boken, men det blir aldrig flamsigt. Osökt får jag en ”Firefly-känsla” när jag läser och jag vill hänga i den här världen länge. Jag tror att fantastik-Sverige har fått en ny rymdoperadrottning!

Betyg: 6,5 av 7 ugglor

Du kan köpa boken på bland annat Adlibris och Bokus. Läs mer om författaren och boken på Fafner förlags hemsida.

Det här inlägget postades i Bokrecensioner, Fantastik, Svensk fantastik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.