Bokrecension – Ensamhetens hav av Christoffer Pichler

Titel: Ensamhetens hav (Del 1 I Revanianda-trilogin)

Författare: Christoffer Pichler

Förlag: Imagine Games Förlag

ISBN: 978-91-984-5430-7

Baksidestext: Mörker, förvirring, smärta. En skröplig hand tar ett bestämt tag om hennes ljusröda panna. Som en eld, bränner en magisk energi genom hennes sinne i jakt på kunskap och tankar som gömmer sig där inne. Mittemot henne sitter en mystisk kvinna i röd kåpa som inleder förhöret. Vart kommer hon ifrån? Vem är hon? Och vad gör hon hos människorna?

Revaniflickan Auda Havssten växte upp bland sitt folk väster om Stormhavet, en barriär som har separerat revanierna från omvärlden så länge någon kan minnas. Nöjda med sina fredliga liv, där man endast har ansvar gentemot sig själv och sin familj, har ingen revani någonsin försökt korsa havet.

Förrän nu.

Bortom havet möts Auda av hierarki, makthunger och krig. Människornas feodala livsstil skakar brutalt om Audas världsbild och ger henne en ny livsåskådning. Med nya insikter står hon inför beslut som kommer att påverka tusentals liv.

Christoffer Pichlers debutbok är en intressant fantasyroman med ett spännande världsbygge och intressanta karaktärer. Författaren lyfter viktiga och högst aktuella teman som jämlikhet, främlingsfientlighet och maktmissbruk. Just fantastikgenren är utmärkt för detta, då det blir extra tydligt när man målar upp scener med annorlunda bakgrund,  hur fyrkantig världsbilden är för vissa individer. Boken väckte mycket tankar hos mig och jag kan imponeras över hur författaren gör individerna så komplexa. Det är tydligt att ingen sida är renodlat ond eller god. Det är också tydligt hur huvudkaraktärens inre konflikter förtär henne och hur hon slits mellan vad som är rätt och vad som är plikt. Berättelsen är stundtals brutal och blodig, och jag berörs av de öden som drabbar karaktärerna. Det som möjligen drar ner betyget något är att texten kunde varit något mer bearbetad, men det stör inte nämnvärt. Jag ser fram emot att få läsa fortsättningen på berättelsen!

Betyg: 4 av 7 ugglor.

Mer om författaren och hans böcker hittar du på förlagets Facebooksida

Du kan köpa boken bland annat på Adlibris och Bokus