Världsbygge inom fantastiken, del 3

Här kommer nu tredje och sista delen i intervjuserien om hur man bygger världar inom fantastiken. Författarna som deltar är Albin Hedström, Sten Rosendahl, Anna Jakobsson Lund, Marcus Olausson, Jonathan Schpindler och Ulrika Amador och de första delarna hittar du här och här.

Använder du dig av något särskilt verktyg för att hålla ordning på all information om din värld?

Jonathan använder bland annat en whiteboard. Där kan han utveckla sin berättelse under skrivandets gång, och det ger bra överblick. Anna säger att hon beklagar att hon inte gör det. Det blir i stället mycket bläddrande fram och tillbaka, eftersom hon skriver en trilogi. Ulrika jobbar med excel-ark när hon skriver synopsis. Sedan har hon ett långt snedtak på sitt kontor där hon sätter post-it lappar.

Ulrika Amador sätter upp sina noteringar i snedtaket på sitt kontor.

Ulrika Amador sätter upp sina noteringar i snedtaket på sitt kontor.

Sten har allt sitt material i Scrivener; text, research, bilder, länkar. Excel ger honom för mycket jobbassociationer, tycker han, och kompletterar hellre med mindmapping i Scapple. Word använder han för en extra stavningskontroll och för att skicka den färdiga texten till lektör/förlag. Albin berättar att han alltid har haft lätt att hålla mycket i huvudet och när han skrev sina första två böcker hade han inget särskilt system eller verktyg för att hålla ordning på information, däremot använde han sig av ett register i slutet av böckerna. Detta är naturligtvis mest avsett för läsaren än för honom själv, men en viss hjälp har han själv haft av det då han snurrat in tankarna på fel vägar i sin fantasivärld. Nu, i arbetet med sin tredje roman, som är en renodlat historisk roman, använder han Google kalkylblad och ett dokument för research. Marcus använder sig av ett väl fungerande system där han skriver sina texter i Word, med ett stöddokument i Excel. Inför Drömverk har han skapat ett mer avancerat Excel-ark för att samla information om sina karaktärer och deras olika attribut. Ålder, utseende, vad de har för agenda och färdigheter mm. Egentligen är detta viktigast i början när man lär känna sina karaktärer, och medan man skriver synopsis. Fördelen med Excel är att det är lättare att sortera och söka efter uppgifter där än i Word. Varje bokprojekt har en egen mapp, sparad i Dropbox. Där ligger alla textfiler, kartor och stöddokument. Där har han även kontaktuppgifter till personer han kontaktat för research, idéer till baksidestexter mm. Rubbet, helt enkelt. Det absolut viktigaste att tänka på är att ha back-up på grejerna. Datorer går sönder. USB-minnen går sönder. Personligen har jag ett mer ålderdomligt system. Jag har en svart skrivbok, en för varje projekt. Där skriver jag ner idéer och tankar, beskrivningar av personer, och ibland hela scener. Jag har för det mesta inget synopsis, men brukar inför första redigeringsomgången gå igenom texten, scen för scen och skriva en anteckning om den. Där funderar jag över syfte, vilken konflikt jag vill förmedla. Då ser jag lätt om scenen är överflödig, om den inte driver berättelsen framåt, eller om den behöver utvecklas på något sätt. All övrig research hamnar i mobilen, på lösa lappar och så vidare. Jag har nog en del att lära av Marcus…. 😉

Är det något särskilt du upptäckt att det är viktigt att tänka på?

Jonathan påpekar att det är viktigt att lita på sin läsare. Dumförklara den inte genom att överdetaljera eller framställa scener som kan sänka känslan av vad du vill åstadkomma. Och läs din text högt för dig själv, eller för andra. Man måste kunna känna ord, platser och känslor tydligt, så känslan inte bara stannar i din egen tanke.Det här gäller författare inom alla genrer. Anna tycker att det är viktigt att jobba för att egenpåhittade ord och detaljer om världen ska kännas logiska och naturliga. Det är i detaljerna som all realism ligger, och att hitta en balans mellan det som är välkänt och det som är världsspecifikt är väldigt viktigt. Ett område där Sten höll på att gå vilse i var tidsaxeln i historien. Han hade ett tag idén att sätta ut tidpunkter för varje scen för att betona historiens korta tidsspann, lite som i tv-serien 24. Det visade sig vara svårare än väntat. Det var för mycket jobb med att få historien i någon slags dygnsrytm i en värld om inte riktigt har någon. Ulrika menar att det gäller att tänka till två gånger när man leker med tiden. Det kan snabbt bli för krångligt och obegripligt om man inte har tydliga regler. Marcus, vars värld Serehema, är stort som Europa, måste tänka på detaljer som logistik, behov och slitage. Förflyttningar tar tid, kostar pengar och förbrukar resurser, vilket kanske är ointressant för själva berättelsen, men är ändå problem som måste lösas eller kringgås. En sak som till exempel är viktig att ha koll på är hur lång tid det tar att förflytta sig till fots vissa sträckor. I urban fantasy och science fiction har man ofta tillgång till fordon och då behöver man veta hur långt man kommer på en tank bensin, hur många skott ett magasin rymmer, och liknande. Även om de flesta berättelser utelämnar naturbehov så behöver karaktärerna äta, sova och gå på toaletten. Om de inte är androider då, men även sådana behöver förmodligen ladda batterierna och smörja lederna. Enklast är att helt enkelt utelämna sådana detaljer, men kanske ändå visa eller ge sken av att man tänkt på dem. Är det realistiskt att följet färdas en månad genom ett vinterlandskap utan mer än en ryggsäck med lite torrt bröd och rökt kött? Tolkien löste det ju genom sitt magiska alvbröd lembas, men det är egentligen att fuska… Om karaktärerna vandrar mycket kommer deras skor att slitas ut, och hur långt kan man rida en häst utan att ha med foder till den eller behöva sko den? Ett klassiskt fantasyproblem där Marcus säger att han själv fuskar, men ändå försöker få med i berättelsen.  Själv har jag haft ett liknande dilemma i min kommande trilogi om friskyttarna, rebeller i en nära framtid. Möjligheten att framställa föda är oerhört begränsad, och de som överlevt apokalypsen har löst det genom att injicera de näringsämnen som de behöver. Detta påverkar onekligen kroppen, och då får man ta till experthjälp. Jag har haft djupa diskussioner med läkare på mitt jobb, och har till slut kommit fram till en lösning på problemet som funkar i berättelsen. Att ha mer kunskap än jag delger läsaren, gör att jag kan antyda saker utan att detaljera och det ökar trovärdigheten och ger sken att jag vet vad jag talar om.

Sist men inte minst – lite tips om att skriva fantastik!

Läs böcker i den genre du vill skriva, och lägg på minnet sådant du gillar och kanske tycker sämre om. Lär dig av både andras styrkor och svagheter. Försök att analyser hur författaren bygger upp både världen och berättelsen. Ett väl genomtänkt världsbygge skapar förutsättningarna för en mycket originell och fängslande berättelse. Att ha koll på sin värld gör att man effektivt kan plantera ledtrådar.

Andra tips är helt enkelt att skriva på och låta scenerna och kapitlen växa fram när man låter fingrarna dansa över tangenterna. Ta promenader, spring och låt tankarna vandra. Personligen får jag mina bästa idéer när jag kör bil eller cyklar. Jag har en känsla av att det är den framåtgående rörelsen som skapar kreativiteten 🙂 Våga göra misstag, lär av dem och fortsätt skriva. Träffa likasinnade, diskutera och dra nytta av varandras kunskaper! Lyssna på skrivarpoddar, låt dig inspireras av mytologi och gudasagor i böcker och på nätet.

Boklista;

  • Brandon Sanderson – Mistborn
  • Ursula K Leguin – The Beginning Place, Planet of Exile, Earthsea-serien m.fl.
  • Robert Jordan – Wheel of Time
  • Leigh Bardugo – Crooked Kingdom, Six of Crows
  • V E Schwab – A Darker Shade of Magic, The Savage Song m.fl.
  • Patrick Ness – A monster calls, The Ask and the Answer m.fl.
  • Sally Green – Half Bad-serien
  • Orson Scott Card – How to Write Science Fiction and Fantasy
  • Ray Bradbury – Zen and the Art of Writing

Skrivarpoddar inom fantastikgenren;

  • Fantastisk podd (med svenska och finska fantastikförfattare)
  • Writing Excuses (med bland annat Brandon Sanderson)

Tack till alla er författare som har hjälpt mig med den här miniserien om världsbyggande! Det har varit fantastiskt kul att ta del av era kunskaper och jag hoppas och tror att det har varit givande även för alla mina bloggläsare! 

Om du gillade detta, och vill ha mer liknande inlägg, maila gärna förslag på ämnen som du vill att jag ska undersöka till ewa@lagomlycklig.nu

Det här inlägget postades i Fantastik, författarintervju, Skrivande och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.